Monday 25 October 2010

Program REALITI TV vs Program FANTASI TV…???

Dalam konteks sejarah perkembangan industri seni di Malaysia,kita dapat melihat bagaimana ianya meningkat dan mengalami perubahan dari sehari ke sehari. Secara jelasnya kita dapat melihat perkembangan industri terutama sekali dalam bidang seni muzik dan seni lakon. Akibatnya daripada perkembangan ini, maka tercetuslah pelbagai program-program berbentuk realiti untuk mencungkil bakat seni yang ada pada seseorang.

Namun, apa yang membimbangkan kita adalah rancangan-rancangan berbentuk realiti TV ini adalah hasil cedokan daripada Barat sedangkan kita tahu bahawa kebanyakan ajaran yang datang dari mereka lebih banyak memberikan pengaruh yang negatif daripada yang positif. Sebagai contoh kita melihat di mana Malaysian Idol yang meniru American Idol. Selain itu, terdapat juga Akademi Fantasia, Mentor, One In A Million, Gangstars dan sebagainya yang menjadi kegilaan masyarakat di Malaysia. Sebagai seorang manusia yang fitrahnya sememangnya menyukai hiburan terutama sekali berkaitan bunyi-bunyian atau muzik, sudah pastinya kita mudah tertarik dengan program-program sebegini terutama sekali remaja yang mudah mengikut naluri di mana pada peringkat umur inilah mereka mempunyai keinginan untuk mencuba sesuatu yang baru.

Timbulnya persoalan di mana benarkan program ini boleh menukarkan sesuatu yang FANTASI menjadi REALITI? Mungkin bagi mereka yang benar-benar yang mempunyai bakat dalam seni suara mampu merealisasikan FANTASI tersebut. Tapi bagaimana pula mereka yang hanya berangan-angan tapi tidak mempunyai bakat? FANTASI akan terus kekal sebagai FANTASI. Yang peliknya, ada yang tidak mahu menerima hakikat sekiranya tidak berjaya lulus semasa sesi uji bakat.

Itu kerenah bagi mereka yang tidak lulus. Bagi mereka yang lulus pula, tak kurang bermacam ragam yang ada. Demi merealisasikan fantasi mereka untuk bergelar artis atau penggiat seni, mereka sanggup menolak ke tepi tawaran pengajian, daripada mereka yang menutup kepala menjadi seorang freehair, insan yang pada mulanya seorang pemalu digilap menjadi seorang sosial (secara) melampau.

Inilah sebenarnya REALITI masyarakat Islam Malaysia. FANTASI yang ada di dalam pemikiran mereka hanyalah untuk mengejar dunia semata-mata tanpa sedikitpun memikirkan kepada FANTASI akhirat kelak yang pastinya menjadi REALITI. Renung-renungkan…!!!

No comments:

Post a Comment