Saturday 21 August 2010

Dakwah non-muslim keluarga sendiri


Ibuku seorang yang berketurunan cina dan merupakan anak angkat kepada pasangan suami isteri berbangsa Melayu. Aku dapat tahu bahawa nenek angkat yang menyambut kelahiran ibuku. Disebabkan kecewa dengan kelahiran ibuku, maka nenek cina yang mengharapkan bayi lelaki pada ketika itu terus menyerahkan ibuku kepada nenek angkatku. Jadi, ibuku bukanlah muallaf tapi telah dibesarkan dalam keluarga Islam itu sendiri.

Ibuku mendapat tahu bahawa dirinya anak angkat yang berketurunan cina pada usia 12 tahun. Pada ketika itu, tiada usaha daripada ibuku untuk mencari keluarga kandungnya. Namun ayahku yang mengetahui asal usul ibuku telah memulakan usaha untuk mencari mereka setelah beberapa bulan mereka berkahwin dan akhirnya berjaya menjejek mereka.

Semenjak itu, apabila kali pulang ke kampung terutama sekali sewaktu menyambut Hari Raya, kami sekelurga tidak akan melepaskan peluang untuk mengunjungi keluarga cina. Mereka sentiasa menyambut baik kedatangan kami. Walau bagaimanapun, terdapat masalah komunikasi antara ibuku dengan nenek dan datukku kerana mereka tidak pandai berbahasa Melayu. Mereka hanya dapat berkomunikasi apabila Aunty Yalee (adik bongsu ibu) ada di rumah kerana hanya dia yang boleh berbahasa Melayu.

Kadang kala mereka bertanya soalan tentang Islam. Ibu ayahku tidak lepaskan peluang untuk menjawab persoalan tersebut. Soalan yang ditanya (s) dan jawapan yang diberikan (j) lebih kurang seperti berikut:


- (s): Kamu marahkan kami ke serahkan kamu pada orang lain?

(j): Tak la, sudah ditakdirkan saya membesar dalam keluarga Islam, alhamdulillah saya banyak belajar dan saya rasa bertuah. Islam ajar umatnya kena terima takdir.


-(s): Kenapa kena pakai ini (tudung)?

(j): Islam suruh tutup kepala takut rambut rosak kena cahaya matahari.

-(s): Boleh ke datang melawat kami, kita kan lain agama?

(j): Islam ajar walaupun lain agama, hubungan anak dengan ibu bapa tak putus, kena hormat dan sayang mereka.


Selain itu juga, ibu ayahku juga menolak pelawaan mereka dengan cara yang lembut supaya mereka tidak terasa hati. Sebagai contoh menolak pelawaan untuk makan di rumah mereka dengan alasan berpuasa. Ayahku pula pernah menolak huluran tangan Aunty Yalee untuk berjabat dengan alasan masih mempunyai air sembahyang (wuduk) sekali gus menerangkan serba sedikit tentang kewajipan wuduk sebelum sembahyang. Sekarang mereka mula memahami tentang adab Islam dan mereka menghormati adab tersebut apabila kami bertandang ke rumah mereka. Tiada lagi jemputan makan dan berjabat tangan antara berlainan jantina.


Kami sekeluarga sentiasa berdoa supaya pada suatu hari akan dibuka pintu hidayah kepada mereka agar mereka kembali kepada-Nya dengan keimanan dan bukannya kekufuran..AMIN..



No comments:

Post a Comment